Smaczna kuchnia

Wok – patelnia nowoczesnej kobiety

17.07.2012

Wok, głęboka patelnia, o specyficznym stożkowatym kształcie wymyślona setki lat temu w Chinach okazuje się świetna również w XXI w. Pozwala na szybkie przyrządzenie zdrowego posiłku. Gotując w woku oszczędzasz czas i dajesz swojej rodzinie potrawę bogatą w witaminy i składniki odżywcze.

Jaki WOK wybrać?

Wok ma charakterystyczny stożkowaty kształt, dzięki któremu potrawy można przyrządzać na minimalnej ilości tłuszczu (wystarczą 2-3 łyżki oleju). Jednak ta chińska patelnia służy nie tylko do smażenia, ale też można w niej gotować na parze oraz dusić.

Ważne jest żeby ścianki woka były chropowate, dzięki temu usmażone kawałki nie będą się ześlizgiwać. Ponadto, dno patelni powinno być grube, tak żeby długo trzymało wysoką temperaturę. Pamiętajmy również o zakupie odpowiednio dobranej pokrywki. Naczynie o średnicy 35 cm powinno wystarczyć do przygotowania obiadu dla czteroosobowej rodziny.

Wok może być wykonany z różnych materiałów. Istnieją woki żeliwne, żelazne, ze stali weglowej, z powłoką nieprzywierającą (teflonową, czy tytanową). Tradycyjne chińskie patelnie były żeliwne, wbudowywane w piec kuchenny i ogrzewane drewnem, czy słomą. W naszych europejskich domach mamy gazowe palniki.  Na nich dobrze się sprawdzają woki z czystego żelaza albo ze stali węglowej. Niestety takie patelnie są ciężkie. Najnowszym „wynalazkiem" są woki z nieprzywierającymi powierzchniami.

Dla osób posiadających w kuchni płyty grzewcze pozostaje patelnia pekińska. Jest to patelnia o płaskim dnie ze stali węglowej i wysokich ściankach.

Przygotowanie do gotowania w WOKU

Szykując się do przyrządzania potrawy w woku, pamiętajmy, że to bardzo szybki sposób obróbki termicznej. Mięso, czy warzywa są gotowe do zjedzenia w kilka minut, dzięki wysokiej temperaturze panującej w woku na powierzchni żywności tworzy się „skorupka", która zatrzymuje w niej soki, aromat oraz witaminy i minerały.

Ponieważ proces obróbki termicznej jest tak krótki ważne jest żeby wszystkie potrzebne nam składniki mieć pod ręką, obrane i pokrojone na kawałki podobnej wielkości (dzięki temu usmażą się równomiernie).

Smażenie

  • Mocno rozgrzej wok.
  • Wlej olej (najlepiej rzepakowy lub oliwę) - trochę więcej jeżeli smażysz mięso, mniej do warzyw.
  • Wrzuć drobno pokrojone kawałki mięsa i stale mieszając smaż ok. 1,5 - 2 min, do lekko złotego koloru.
  • Mięso odłóż.
  • Teraz wrzuć warzywa - na początku te wymagające dłuższej obróbki.
  • Obsmaż je przez chwilę.
  • Dodaj mięso.
  • Podgrzewaj ok. 5 min.
  • Tuż przed końcem smażenia dodaj przyprawy.

Gotowanie na parze

  • Potrzebujesz koszyczek do gotowania na parze, bambusowy albo metalowy
  • Do woka wlej wodę, tak żeby nie sięgała dna koszyczka
  • Koszyczek możesz wyłożyć pergaminem, żeby gotowana żywność do niego nie przywarła. Zamiast pergaminu, na dnie koszyczka możesz też umieścić liść kapusty pekińskiej albo sałaty
  • Czas gotowania zależy od stopnia rozdrobnienia i może trwać od 5 (delikatne warzywa) do ok. 25 min (drób)
  • Do wody możesz wrzucić zioła (np. rozmaryn, estragon) albo ułożyć je na dnie koszyczka, wtedy potrawa przejdzie ich aromatem

Duszenie

  • Podsmaż drobno pokrojone kawałki mięsa (np. kurczak, kaczka) i wyłóż je na sito
  • Odlej nadmiar tłuszczu
  • Przez 0,5 min podsmaż warzywa, dodaj mięso
  • Zmniejsz ogień
  • Szczelnie przykryj wok pokrywką
  • Duszenie trwa ok. 10-25 min

Po skończonej pracy wok umyj ciepłą wodą za pomocą gąbki. Raczej nie używaj detergentów. Umyty wok natrzyj olejem i wstaw do szafki.

Indyk z warzywami

Składniki na 4 porcje:

  • 400 g piersi z indyka umytej i pokrojonej na paseczki
  • 2 marchewki
  • cukinia
  • cebula
  • puszka kukurydzy
  • 300 g groszku cukrowego
  • kiełki sojowe
  • pieprz, papryka
  • 3 łyżki oliwy

Indyka posyp papryką. Rozgrzej wok z olejem. Podsmaż mięso, odsuń je na bok. Na środek wyłóż warzywa (zaczynając od twardej marchewki, na sam koniec kiełki i kukurydza)). Smaż je mieszając, pod koniec dodaj mięso. Przypraw do smaku. Możesz też posypać ziarnami sezamu.

dr Anna Kulikowska, Doradca Żywieniowy; specjalista z zakresu dietetyki i żywienia oraz jakości surowców i produktów spożywczych.Właścicielka poradni dietetycznej online Dobrze jeść (www.dobrzejesc.com). Aktywnie promuje zdrowy styl odżywiania poprzez liczne publikacje, w tym docierające do szerokiego grona odbiorców informacje w internecie. Umiejętnie łączy  teorię z praktyką pokazując jak w oparciu o ogólnodostępne produkty spożywcze komponować dobrze zbilansowane posiłki odpowiednie dla osób w zależności od wieku, stanu zdrowia i trybu życia.
Jeśli masz pytania do naszego eksperta, pisz na adres: doradcazywieniowy // indykpol.pl
lista aktualności